Skip to content
Increase font size Decrease font size Default font size

Zweefvliegvereniging GLC Illustrious

Illustrious droomt weg bij de Arcus.... E-mailadres

Arcus1 december 2014 - Een aantal jaren geleden kwam Schempp-Hirth vertegenwoordiger (en wedstrijdvlieger) Francois Jeremiasse als eens met de Duo Discus XL naar Gilze. Na contact met Frank Schellenberg was hij bereid ook de Arcus-T een te laten proberen door de Gilzer zweefvliegers. Op 22 en 23 november werden de eerste vluchten gemaakt en afgelopen zaterdag nog een aantal. Het was smullen geblazen! Hieronder een verslag:

Bij het opstellen viel me de verschijning van de Arcus al op. Met name de vleugel ziet er spectaculair uit. Het binnenste gedeelte wijst heel lichtjes naar voren en de twee buitenste delen juist weer iets naar achter, met een grote winglet aan de tip. De cockpit lijkt eindeloos groot. Robbie Frishert vliegt vandaag met iedereen mee die er nog niet op heeft gevlogen. De derde start met de Arcus ben ik aan de beurt. Mijn ervaring op de Duo Discus is minimaal en ik heb nog nooit gevlogen met welvingskleppen. Ik bereid me voor op een enorm complex verhaal. Ik heb het handboek van de Arcus wel even doorgenomen, met name het verhaal van de flaps. Dat enorm complexe verhaal blijkt in de praktijk erg simpel te zijn.

Robbie legt me -in zijn typerende stijl- uit dat de lierstart gewoon normaal is met flapstand +1 en dat ik daarna de flaps in +2 moet zetten en op de snelheid van het blauwe streepje moet gaan vliegen (ca. 95 km/u) dan kan ik een schakelaartje omzetten en komt de motor naar buiten. Als die helemaal is uitgeklapt kan ik aan de decompressiehandel trekken. Dit is echt doodeenvoudig. De motor komt enthousiast tot leven en voor ik het weet schiet de vario van -3 (die motor geeft toch wel wat weerstand als hij niet draait) naar +1,5 m/s. Robbie legt uit dat het verstandig is om de motor in te klappen als we in de richting van het veld vliegen voor het geval de motor niet zou inklappen. Nadat we in een paar minuutjes naar 500 meter geklommen zijn laat Robbie mij de motor inklappen. Dit gaat door het omzetten van één schakelaartje. Alles automatisch. Ik ga naar flapstand 0 en krijg nu de uitermate specifieke opdracht "Nou, doe maar eens wat met die Arcus". Ik heb het gevoel in de Mercedes S-klasse van de zweefvliegerij te zitten. Hij stuurt vederlicht, rolt erg snel voor een 20-meterkist en is fluisterstil. Op 200 meter knoop ik aan op het circuit, klap het wiel uit (wat ook erg licht gaat) en zet de flaps in +2. Er zit ook nog een L-stand op, die volgens Robbie geschikter is voor steile naderingen. Op final merk ik dat de kleppen erg effectief zijn en stel vast dat de kist niet moeilijker of makkelijker dan een ASK-21 landt. Bij het transport terug naar de startplaats heb ik dezelfde grijns op mijn gezicht als alle anderen die er net mee terugkomen. Wat een geweldig vliegtuig. Waarschijnlijk is de kist op zaterdag 6 en zondag 7 december ook nog op Gilze, dus kom de Arcus vooral proberen! Dank Schempp-Hirth en dank Francois voor deze geweldige kennismaking met de Arcus-T.

Michiel

Arcus4

De Arcus in de startrij achter de Baby uit 1947... wat een contrast!

Arcus2

Michiel krijgt een typebriefing van Robbie (foto Frank Schellenberg)

Arcus3

Frank wordt gebriefd door Robbie (foto Michiel Burgering)

Arcus1

Voorzitter Léon plaatste deze collage op Facebook; Kees merkte daar op dat hij voor een voorzitter wel ver naar achter zat.... (foto's Léon Naaijkens)

Arcus

De Arcus T in vlucht (foto website Schempp-Hirth)

 

 

 

Aantal starts

Zondag 26 Nov
Lieren: 18
Slepen: 7

Zaterdag 25 Nov
Lieren: 15
Slepen: 2

Zondag 19 Nov
Lieren: 42


TOTAAL 2017

Inloggen alleen voor clubleden